Bina's Books

Bokrecensioner

Petra Holst: Bländad

Kategori: Allmänt, bokrecension

 

 
Bokens titel: Bländad
Författare: Petra Holst
Originalets titel: -
Översättare: -
Förlag & år: Bokförlaget Forum 2016
Antal sidor: 367
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: e-bok
GoodReads medelbetyg: 3.6
Boktipset förväntat betyg: 4.5
Betyg: 4

 

Handling

Bländad är skriven i både nutid och dåtid om Liv och Malena. De var kompisar som tonåringar och tappade sedan kontakten. Liv lever ett tryggt villaliv med sin man och sina tonåriga tvillingdöttrar då de av en slump blir grannar med Malena. Liv oroar sig från första stunden att den manipulerande Malena än en gång ska blanda sig i hennes liv, vilket senast fick allvarliga konsekvenser. Hon försöker hålla sig själv och sin familj ifrån Malena, som ändå lyckas nästla in sig och väcka gamla obehagliga minnen.

Recension

Deckare? Psykologisk thriller? Familjedrama? Relationsroman?

 Jag är egentligen inte så förtjust i deckare (vilket jag trodde detta var då jag började läsa), men ibland läser jag dem ändå. Eller jo, jag gillar dem men efteråt har jag svårt att hålla dem isär, minnas vilken som var vad. Och så finns de såklart de enstaka som man minns extra bra. Men så är det väl med alla böcker. Hursomhelst så har jag hört och läst att den här boken är en annorlunda deckare och att den är spännande men svårt definierbar, svår att placera i en enskild genre. Alltså blev jag nyfiken på den.

 Stämningen i boken är tryckande, klaustrofobisk och spännande. Vi har väl alla haft nån kompis i tonåren som ville bestämma och manipulera. Det som i den här boken är så läskigt är att Malena verkar bete sig precis lika även i vuxen ålder. Man hoppas hela tiden att det ska gå väl, men känner innerst inne att det inte kommer att göra det.

 Boken beskriver väl hur skrämmande en narcissistisk person är som är elak, skamlös och fullständigt saknar ett samvete och inte känner någon ånger efter sina handlingar. Som är så rastlös och uttråkad att hon vill göra vad som helst, utan att bry sig om vem som skadas, bara för att något ska ske. Och för att nå sina egna mål. Det är en läskig tanke att sådana människor, som är kapabla till vad som helst, kanske existerar även i verkligheten. Hur jämförelse och svartsjuka gör människan elak och därmed ful.

Det andra som jag börjar fundera över är hur lätt människorna i boken har för att döma någon annan, ofta baserat på löst skvaller, även då de känt personen ifråga länge. Hur vi alla kanske ska försöka tänka efter innan vi tror på det vi hör på omvägar.

Boken är välskriven och tar tag i en från första sidan. Jag sträckläste den och rekommenderar den varmt, trots att den är obehaglig. 

 

KOMMENTARER:

  • Monika säger:
    2017-01-04 | 08:02:20
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/

    Jag är så nära att beställa denna på cdon:s pocketrea, men just nu känner jag inget behov av att köpa böcker och jag vet nog var det slutar om jag börjar :)

    Svar: Ja det är samma som att gå in i en bokbutik, man kommer aldrig ut tomhänt :) men den här boken rekommenderar jag, den var spännande från början till slutet.
    Bina

  • Maria säger:
    2017-01-05 | 14:48:38
    Bloggadress: http://www.kulturnastet.se/

    Stod och bläddrade i den här när jag besökte den lokala bokhandeln senast. Kommer nog läsa den, jag gillar deckare och thrillers och är alltid ute efter nya författare.

Kommentera inlägget här: