Bina's Books

Bokrecensioner

Liane Moriarty: Tre önskningar

Kategori: bokrecension

 
Bokens titel: Tre önskningar 
Författare: Liane Moriarty 
Originalets titel: Three wishes
Översättare: Katarina Jansson
Förlag & år: Albert Bonniers Förlag 2016
Antal sidor: 365
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Gunilla Leining
GoodReads medelbetyg: 3.75
Boktipset förväntat betyg: 3.5
Betyg: 3
 
Handling
 
Tre Önskningar handlar om tre systrar och deras individuella problem i livet; från en otrogen make,  till oväntade graviditeter, panikångest och skilda föräldrar som finner kärleken på nytt efter trettio år. Då de tre systrarna fyller år, alla tre på samma dag, då de faktiskt är trillingar, ställer de till med ett praktdrama. Det champagneflödande partyt slutar i ett oerhört gräl och en färd med ambulans till sjukhuset.  Cat, Gemma och Lyn skyller på varandra, men vem var det som startade grälet den här gången? 
 
Recension

Jag har tidigare läst Stora små lögner och Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty och jag gillade dem. Hon skriver ofta på ett fängslande sätt och håller spänningen ända till slutet av boken, ofta får man inte veta allt förrän på de allra sista sidorna då den komplicerade historien uppdagas. Och den här är faktiskt hennes debutroman, så jag såg fram emot att läsa den. Det märks till en del, egentligen tyckte jag bättre om de andra böckerna där texten känns lite mera genomtänkt.

Men Tre önskningar är ändå en bra och läsvärd bok. Känslorna är väldigt beskrivande i boken, nästan så att man själv kan känna av både sorgen, besvikelsen och glädjen då de beskrivs. Ett komplext familjedrama med en hel del intrasslade förhållanden och upprörda känslor. Precis vad Liane Moriarty är bra på att skriva om.

Tre önskningar är en underhållande bok och jag läser gärna också hennes nästa bok Andras vänner.

Kommentera inlägget här: