Bina's Books

Bokrecensioner

Jonas Hassen Khemiri: Allt jag inte minns

Kategori: Allmänt, bokrecension

 
Bokens titel: Allt jag inte minns 
Författare: Jonas Hassen Khemiri  
Originalets titel: -
Översättare:-
Förlag & år: Albert Bonnier Förlag 2015
Antal sidor: 331
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: e-bok
GoodReads medelbetyg: 3,81
Boktipset förväntat betyg: 4.7
Betyg: 3

 Handling

Allt jag inte minns är en roman om kärlek, vardag, ekonomi, våld och vänskap. Samuels vänner intervjuas om händelseförloppet innan hans död. Det spekuleras om orsaken till hans död. Var det Vandads fel? Drev hans brustna hjärta över Laide honom till självmord? Vems minne kan man lita på?

Recension

Boken är skriven i en originell form, som om någon intervjuar folk om en person de känner. Men känslan jag får känns ibland lite mera som skvaller, då man är osäker på vad som stämmer och vad som inte gör det. Men det ingår väl i titeln "Allt jag inte minns", att folk både upplever och kommer ihåg olika versioner och även glömmer bort delar av vad som egentligen har hänt. Att rekonstruera händelseförlopp i efterhand är en svår process.

Jag tyckte boken kändes lite rörig till en början och jag hade svårt att få grepp om handlingen överhuvudtaget. En tredjedel igenom kände jag mig fortfarande förvirrad och övervägde att de upp helt och hållet, men fortsatte då boken ändå är så kort.

Men efter ett tag började karaktärerna ta form, man började få grepp om handlingen och jag märkte att jag hade fastnat i berättelsen. Texten ändrar också karaktär från kortare meningar till allt längre stycken ju längre i boken man kommer. Jag får en slags nostalgisk känsla från tiderna då man själv festade och drog från fest till fest. De osammanhängande skvallerstoryna man då fick höra och skulle pussla ihop efter bästa förmåga, osäker på vem som talade sanning och vem som bara överdrev alla händelser.

Jag är rätt överraskad över den uppmärksamhet den hör boken har fått, men tycker ändå slutligen att boken var helt ok. Inte superbra, men klart läsbar.

Kommentera inlägget här: