Bina's Books

Bokrecensioner

John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle: Let it snow

Kategori: Allmänt, bokrecension

 
Bokens titel: Let it snow 
Författare:  John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle
Originalets titel: Let it snow
Översättare: Ylva Stålmarck
Förlag & år: Speak 2008
Antal sidor: 352
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.83
Boktipset förväntat betyg: 3.4
Betyg: 4

Tusen tack till Alba på Boklyckan för boken som jag vann i hennes jultävling. Jag hann åka iväg för julfirandet innan boken hunnit fram, men det var roligt att komma hem till den efter nyåret. Och nu har jag även hunnit läsa klart den.

Handling

En "New York Times" bestseller skriven i tre delar av tre undomsboksförfattare med jul och en snöstorm i fokus.

Jubilee som försöker ta sig fram till sina morföräldrar i Florida sitter fast på ett tåg i en snöstorm, vilket leder till oväntade nya bekantskaper.  Tobin ser på filmmaraton med sina kompisar då han går ett samtal från Keun som ber honom skynda till waffle-house med Twister-spelet. Och slutligen Addis som ångrar att hon har gjort slut med sin pojkvän och känner sig nere trots vännernas försök till uppmuntran.

En bra blandning helt enkelt för en roande tonårsroman.

Recension

När man läser ungdomsböcker så läser jag dem ofta med ett lite annat "mindset" än då jag läser andra böcker. Kanske man kan säga att jag har ett mera öppet sinne, och kanske är jag även lite mera förlåtande. Men det behövde man i och för sig inte vara med den här boken, den var väldigt skojig och underhållande och kändes inte alls barnslig. En bra ungdomsbok alltså.

Vänner, kärlek och första kyssar blandat med lite missförstånd och drama blir en riktigt bra ungdomsbok. En salig blandning av snöstorm, cheerleaders, minigrisar, twister-spel och galna bilresor. Alla tre delar var skojigt skrivna, speciellt den första där jag skrattade högt några gången, och de binds samman på ett roligt sätt.

Jag rekommenderar boken till alla som vill läsa något lättsamt och något man blir på gott humör av och självklart också till alla ungdomar. En härlig bok med mysig julmystik, som lämnade en med en varm känsla i kroppen. 

KOMMENTARER:

  • Hanneles%2525252520bokparadis säger:
    2017-01-09 | 20:37:02

    trevligt att vinna

    Svar: Ja det var det verkligen! 😃 Jag blev jätteglad.
    Bina

Kommentera inlägget här: