Bina's Books

Bokrecensioner

Ian McEwan: Nötskal

Kategori: bokrecension

 
Bokens titel: Nötskal 
Författare: Ian McEwan
Originalets titel: Nutshell 
Översättare: Mats Ottosson 
Förlag & år: Brombergs 2017 
Antal sidor: 216 
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare:Helge Skoog
GoodReads medelbetyg: 3.74
Boktipset förväntat betyg: 3.0
Betyg:3

Handling

Den tjugoåtta åriga Trudy är höggravid och otrogen. Tillsammans med sin älskare och svåger Claude planerar hon mordet på sin make John. John är poet och har fått ärva ett exklusivt hus i norra London. John och Trudy har separerat, men John hälsar ofta på för att läsa dikter för sitt ofödda barn. Barnet som hör dikterna hör även sin mammas grymma planer. Planerna att ta över huset och fortsätta ett liv där tillsammans med Claude. Men de vet in att någon, det lilla intelligenta fostret, hela tiden hör dem och deras fula planer och har sina egna planer för framtiden.

Recension

 Boken blir 13. En bok publicerad 2017 i Kaosutmaningen 2017.

 Jag har tidigare läst Försoning och Lördag av Ian McEwan. Den första läste jag på engelska och gillade otroligt  mycket, den andra läste jag på svenska och var inte alls imponerad av. De får mig att undra om något försvann i översättningen eller om Ian McEwans skrivande är ojämnt. Och det får mig att vara tveksam över att börja läsa den här boken. Eller om jag ändå borde ha läst den på engelska.

  Boken är en spänningsroman om mord, kärlek, girighet med en ovanlig tvist. Och jag tycker idén om att skriva ur synvinkeln av det ofödda barnet är lite skojigt och fantasifullt.  Sedan är ju själva historien, med mamman till bebisen som är otrogen och planerar ett mord på sin make, sorglig, obehaglig och tragisk.

 Helge Skog får med sin skojiga uppläsning liv i det lilla intelligenta ofödda fostret. Och hela boken är smått komisk. 

 

KOMMENTARER:

  • Maria säger:
    2017-02-01 | 10:27:58

    Boken verkar väldigt komisk, men är inte i min smak, emedan jag inte gillar thriller och böcker som inte är verklighetstrogna.

Kommentera inlägget här: