Bina's Books

Bokrecensioner

Hett i Hyllan #5

Kategori: Allmänt, Hett i hyllan

 
 

Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan föreslår att vi ska visa upp böckerna som är hyllvärmare, dvs som har stått där ett tag och samlat damm. 

 Idag tänkte jag ta upp boken Pol Pots leende: om en svensk resa genom röda khmerernas Kambodja av Peter Fröberg Idling.

På Bokus står det så här:

 Den tolfte augusti 1978 anländer en svensk delegation, med Jan Myrdal i spetsen, till Pol Pots Demokratiska Kampuchea. Vid hemkomsten beskrivs röda khmerernas kommunistiska revolution som ett föredöme för andra länder. Efter svenskarnas besök avslöjas att närmare två miljoner människor, en fjärdedel av befolkningen, har avrättats eller dött av slavarbete, svält och sjukdomar under Pol Pots dryga tre och ett halvt år vid makten. Hur kunde ett av 1900-talets mest omfattande massmord ske utan att någon reagerade?

 Peter Fröberg Idling har sökt svaret hos de svenska resenärerna och i Kambodjas mest otillgängliga områden där de före detta ledarna gömmer sig från rättvisan.

För en dokumentär rysare som suveränt blandar reporterns närvaro med essäistens överblick. Världen och det förflutna kommer nära. Och den svenska dokumentärprosan förnyas. (nominering till Dagens Nyheters kulturpris)

Boken förtjänar en framstående plats bland de reportage som räknas till mästerverken i världen.(Wiadomosci 24, polen)

 Jag köpte boken efter att jag backpackade runt i Kambodja och då jag hörde och såg så mycket av deras hemska historia, som lämnade en uppskakad och illa berörd. Både under min resa och efter att jag kom hem läste jag en massa böcker om de Röda Khmererna, många personliga skildringar om den tiden då de röda khmererna hade makten och en hel del sorgliga familjeberättelser. Jag besökte även den gamla skolan S-21 Tuol Sleng (The Killing Fields) utanför Phnom Penh som användes som ett fängelse och tortyrcenter av de röda Khmererna och nu är ett museum. Här hörde jag första gången om den svenska delegationen som besökt Kambodja under den här tiden, om hur de helt hade missat vad som hände under ytan och inte alls förstod vidden av den fasa som befolkningen i Kambodja fick utså. När jag kom hem köpte jag boken, som tyvärr ännu står i bokhyllan av någon helt oförklarlig orsak.

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2017-01-12 | 12:14:43
    Bloggadress: http://https://lenasgodsaker.blogspot.se/

    Har varken hört talas om boken eller författaren, men den låter väldigt intressant. Tack för tipset.

  • Maria säger:
    2017-01-12 | 17:19:59
    Bloggadress: http://www.kulturnastet.se/

    Verkar mycket intressant!

  • Sara säger:
    2017-01-12 | 21:35:22
    Bloggadress: http://sarasbokblog.wordpress.com

    Jag tror att den är väldigt intressant men man måste nog vara på rätt humör för att läsa den. Den skulle nog stå oläst i min hylla ett bra tag också om jag skulle ha den...

    Svar: Ja verkligen, det är ju tungt att läsa. Jag brukar varva sådana tyngre faktaböcker med något lite mera lättsamt som jag läser parallellt.
    Bina

  • Monika säger:
    2017-01-13 | 08:23:03
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/

    Det hade onekligen varit intressant att få veta hur svenskarna kunde missa allt det. Eller så ser man bara det man vill se.

Kommentera inlägget här: