Kategori: bokrecension

Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Marie Richardson
GoodReads medelbetyg: 4.48
Boktipset förväntat betyg: 4.9
Betyg: 4

Handling

Björnstad handlar om ett hockeylag på en mindre ort i Sverige. Samhället kretsar så gott som runt hockeyn och dess 17-åriga stjärnor, med hela stadens förväntningar på sina axlar. Den handlar om 15-åriga flickor och deras vänskap och solidaritet mot varandra. Om ett oförlåtligt brott och hur ett helt samhälle kan välja att se och tro det de vill se och tro. Deras villighet att kompromissa sina innersta övertygelser för att nå framgång, för att skydda sina barm eller en hockey stjärna. Hur viktig är en sport egentligen? Hur långt är man redo att gå?

Recension

Tidningen Visions läsare har röstat fram Fredrik Backman med boken Björnstad till Årets författare 2016.

Av Fredrik Backman böcker har jag tidigare läst både En man som heter Ove, som jag verkligen gillade, och Min mormor hälsar och säger förlåt, som jag också tyckte var bra. Så jag hade stora förväntningar då jag började lyssna på den här boken. Jag är däremot ingen direkt hockeytok, hejar på Finland om de möter Sverige i någon stor match, men inte mer än så. Så den delen var jag lite osäker på. Och visst är det en del hockey, men det tar aldrig över, det blir inte för mycket, utan människorna och de andra händelserna är ändå i fokus.

Boken börjar med att en hel massa karaktärer presenteras, men jag tycker inte att det var något problem. Sedan lär man sig snabbt att känna dessa karaktärer och boken blir fantastiskt bra. Språket är helt fenomenalt och jag märker att jag flera gånger blir lite speciellt extra glad då någon välformulerad mening dyker upp. Fredrik Backman leker med språket på ett riktigt finurligt sätt.

Det här är en otroligt välskriven bok med ett viktigt samhälleligt budskap och som berör en på djupet, till och med till tårar vid några tillfällen. Hur ett samhälle, vuxna människor, kan blunda då det passar dem bäst, ser vad de vill se. Hur man fortfarande har sin förutsedda plats i samhället beroende på sin hudfärg och inkomst. Hur föräldrar, oberoende hur oengagerade de än varit i sina barns liv i allmänhet, gör vad som helst för att skydda sina barn då det krävs.

Björnstad är en allvarlig roman om sport, tillhörighet, identitet, och manlighet. Men också om familjeförhållanden, vänskap, lojalitet och valet att göra det rätta. Jag tycker alla borde läsa den, den är riktigt bra och enormt tankeväckande. Och man behöver verkligen inte vara hockey intresserad alls för att uppskatta den här boken, det är människorna och deras öden som får huvudpersoner i den här romanen. Och som efter alla riktigt bra böcker efterlämnar den en liten tomhet.