Bina's Books

Bokrecensioner

Stefan Einhorn: Pappan

Kategori: bokrecension

 
Bokens titel: Pappan
Författare: Stefan Einhorn
Originalets titel: -
Översättare: -
Förlag & år: Bokförlaget Forum 2016
Antal sidor: 262
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Stefan Einhorn
GoodReads medelbetyg: 3.33
Boktipset förväntat betyg: 4.3
Betyg: 2.5
 
Handling
 
Stefan Einhorns bok Pappan är en roman där sanning blandas med fantasi, uppdiktade historier och fakta. Det genomgående temat är pappan och hans roll och påverkan på familjen, både Stefans egen pappa och andra karaktärer i boken. Boken börjar med att Stefan har skrivkramp och börjar diskutera med en man i lobbyn på ett hotell. Genom diskussionen får han idén till den här boken.

Recension

Jag har hört Stefan Einhorn föreläsa, vilket han är väldigt duktig på, och jag hade ganska höga förväntningar på den här boken. Men tyvärr levde den inte helt upp till dem. Det har en bra berättelse i botten, men jag är inte speciellt förtjust i sättet den är skriven på. Jag föredrar böcker som är skrivna som berättelser, inte som diskussioner om historier mellan karaktärerna i boken. Men jag tycker ändå den är läsvärd.

Än en gång en bok som handlar om krig och dess komplicerade och sorgsna efterdyningar. Om familjer som splittras och nya som bildas. Om familjer som inte alltid fungerar perfekt, men som är bra ändå. Andra som inte är det, varken perfekta eller fungerande. Och bland allt detta är pappan i centrum.

 

KOMMENTARER:

  • Maria säger:
    2017-02-15 | 16:14:26

    Helt klart en läsvärd bok som jag måste läsa till slut, men jag tyckte ej heller om då han genast började med en berättelse om mannen på hotellet. Tappade litet intresset, men fortsatte ändå att läsa. Jag var inte heller helt förtjust i hur han blandade fiktion med fakta och sanning. Stefan Einhorn beskriver bra hur krig inverkar på efterkommande generationer. Något att tänka på!

Kommentera inlägget här: