Kategori: bokrecension

Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Katarina Ewerlöf
GoodReads medelbetyg: 3.94
Boktipset förväntat betyg: 3.6
Betyg: 4

Handling

Den här familjehistorien är Kate Atkinsons debutroman. Ruby Lennox börjar fundera över sitt liv redan i livmodern då vi får ta del av hennes funderingar över sin kärlekslösa pappa, sin mammas olycka och missnöje och hennes egen födsel. Och sedan får vi följa med hennes släkthistoria i 1900-talets England, genom krigstider i både första och andra världskrigen, kröningen av drottningen och en hel del annat. Med fokus på de händelser som formar hennes liv berättar Ruby sin släkthistoria på ett komiskt och underhållande sätt.

Recension

Jag har tidigare läst Liv efter liv av Kate Atkinson och tyckte väldigt mycket om den. Och precis som den boken är den här romanen en fantasifull, finurlig och skojig berättelse med en ny tvist.

Det här är en roman fullspäckad med lustiga händelser, som slutligen bara handlar om en ända familj och vad som har format dem. Ibland är det svårt att hänga med i alla de hopp i tiden och de tvistar och svängningar berättelsen gör, eller vilka personerna är eller om de ens är väsentliga för historien, men till slut blir allt klart och tydligt. Vi får följa med i fyra generationers hemligheter där vi lär känna Rachel, Aida, Alice, Albert, Nell, pappa George, mamma Bunty, hunden Trasselsudd, Ruby, hennes två systrar Patricia och Jillan och slutligen den evinnerligt viktiga Nalle på en fantastiskt skildrad resa. Berättarrösten är Ruby, född på 50-talet och mellanbarnet i familjen. Den märkliga handlingen är genomtänkt och språket gör mig glad. Kate Atkinson skriver på ett klurigt, spännande och oväntat sätt som roar mig oerhört mycket.

Boken skildrar livets lyckor och tragedier, glädjeämnen och sorger. Allt på ett dramatiskt och tragikomiskt sätt med glimten i ögat. Jag tycker hela boken har en härlig känsla av engelsk humor och gillar man den engelska humorn så är jag säker på att man även gillar den här boken. Och trots att många av händelserna är sorgliga, så är boken på inget sätt tungsint utan allt är skrivet på ett lättsamt och lite sarkastiskt sätt som lämnar läsaren på gott humör.

Jag blir verkligen sugen på att försöka få tag på hennes senaste bok En gud i spillror.