Bina's Books

Bokrecensioner

Hett i hyllan #10

Kategori: Hett i hyllan

 
Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan föreslår att vi ska visa upp böckerna som är hyllvärmare, dvs som har stått där ett tag och samlat damm.
 
Den här veckan plockar jag fram De fattiga i Lodz av Steve Sem-Sandberg, som är vinnare av Augustpriset 2009. En bok jag tänkt läsa ända sedan den fick priset, men det har inte blivit av. Som vanligt utan någon klar orsak till att den förblir oläst.
 
  
Så här skriver Albert Bonniers Förlag:
 
En roman om det judiska getto som nazisterna inrättade i den polska staden Lodz, och om dess av nazisterna utsedde ledare, Chaim Rumkowski, och hans svårutredda, mycket tvetydiga roll i förintelsen av de polska judarna. Särskilt hans förhållande till barnen i gettot är komplicerat. Det är en roman om livet i den avspärrade stadsdelen, om den påbjudna tyska kadaverdisciplinen, det mördande slavarbetet, svältdöden och de utsiktslösa flyktförsöken men också, paradoxalt nog, om överlevnadskonst och livsvilja, som t ex framväxten av den kollektiva, så småningom listigt subversiva Getto-Krönikan, som varit författarens viktigaste källa, och om hur transporterna till de för de bortforslade till en början okända förintelselägren vidtar tills gettot med dess ursprungligen 250 000 innevånare tömts. Med sin bok ger Steve Sem-sandberg en stark och , även internationellt sett, inte tidigare skådad inblick i Förintelsens verklighet.
 

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2017-02-16 | 10:52:57
    Bloggadress: http://https://lenasgodsaker.blogspot.se/

    Låter som en intressant och säkert gripande bok.

  • Boklysten säger:
    2017-02-16 | 12:56:45

    Den har jag läst och tyckte den var bra.

    Svar: Det är roligt att höra, då blir sannolikheten större att den blir läst :)
    Bina

  • Monika säger:
    2017-02-16 | 13:21:39
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/

    Den har jag faktiskt läst och den var tung. Både bokstavligt och bildligt.

  • Marie Eggimann säger:
    2017-02-16 | 15:16:37
    Bloggadress: http://eggetbok.blogspot.se/

    Låter jätteintressant och den borde man läsa.

    Svar: Ja så tänker jag också och därför fick den komma till min hylla, där den tyvärr blivit hängande. Men jag ska försöka få den läst.
    Bina

  • Sara säger:
    2017-02-16 | 20:18:05
    Bloggadress: http://sarasbokblog.wordpress.com

    Den har jag läst och tyckte var bra men givetvis var det jobbig läsning. Jag har hans bok De utvalda i hyllan. Den tror jag blir än svårare att läsa men jag ska försöka läsa den i år.

Kommentera inlägget här: