Kategori: bokrecension

Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Kerstin Andersson
GoodReads medelbetyg: 3.44
Boktipset förväntat betyg: 1.6
Betyg: 3

Handling

Millie, som är sju år gammal, har en bok där hon listar döda saker. Dit hamnat en spindel, en hund och tjugosju andra saker innan hennes pappa blir nummer tjugoåtta. En dag då Millies mamma går vilse och glömmer Millie kvar på shoppingcentret träffar hon den åttiosexårige maskinist en Karl. Tillsammans träffar de även den vresige åttiotvåårige Agatha. De har alla förlorat någon och känner saknad efter dessa. Nu börjar deras resa genom Australien. Tillsammans söker de efter Millies mamma. Det blir ett äventyr där regler är till för att brytas.

Recension

Millie Birds bok om döda saker är en lite sorgsen men rörande och smått komisk berättelse om vänskap som trotsar åldern. Hur 7-årige borttappade Millie hittar vänner i Karl, Agatha och den udda kompisen Skyltis och hur de tillsammans reser genom Australien. Ibland med sina lite egna tolkningar på vad som är tillåtet och vad som inte är det. Till exempel ifågan om egendom.

Vi får följa en vetgirig sjuårings djupa funderingar och diskusdioner. Världen verkar så stor och obegriplig, men tillsammans med vuxna som är villiga att svara på oändligt många frågor om livet, döden och allt däremellan vågar till och med en sjuåring det mesta. Även om den sjuåringen egentligen inte verkade värst skraj av sig från första början.

Boken demonstrerar hur det aldrig är för sent att ta tag i livet och leva vidare och njuta av det, att hitta nya vänner och nya äventyr. Och vänskapen mellan de skojiga karaktärerna är rörande. De får vara sig själva med varandra och är accepterade trots sina egenheter.

Millies Birds bok om döda saker är en absolut läsvärd och lite annorlunda bok med roliga vändningar.