Bina's Books

Bokrecensioner

Malin Persson Giolito: Störst av allt

Kategori: Allmänt, bokrecension

 
 
Bokens titel:  Störst av allt
Författare: Malin Persson Giolito
Originalets titel: -
Översättare:-
Förlag & år: Wahlström & Widstrand 2016
Antal sidor: 368
Läst format: ljudbok
Uppläsare: Lo Kauppi
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Betyg: 3/5
 
Handling

Boken handlar om ungdomar som går på ett gymnasie i ett finare område i Stockholm, där de flesta kommer från rikare familjer som har det lite extra bra ställt. Bland dem är Sebastian som har en rik pappa som däremot inte bryr sig om honom. Sebastian mår dåligt och drar in sin flickvän Maja i sina problem. Maja känner att hon vill komma loss med kan inte lämna Sebastian. Boken hoppar mellan vad som hände då flera ungdomar och en lärare skjuts till döds i skolan och rättegången där Maja är den ända som överlevde ställs till rätta.

 

Recension

Jag irriterade mig lite på uppläsaren som läser med en konstig hes röst och försöker dramatisera läsningen så att det mest låter tillgjort. Men efter ett tag vande jag mig vid henne.

Boken har varit lite hypad och fått bra recensioner så mina förhoppningar var höga. Den levde dock inte riktigt upp till dessa då jag tyckte den gick lite långsamt framåt, många saker upprepades och den kändes inte som en thriller.

Däremot så är boken ändå inte dålig, den tar upp en aktuellt ämne och väcker funderingar kring ansvar och skuld. 

Kommentera inlägget här: