Bina's Books

Bokrecensioner

John Grisham: Julfritt

Kategori: Allmänt, bokrecension

 
Bokens titel: Julfritt
Författare: John Grisham
Originalets titel: Skipping christmas
Översättare: Lennart Olofsson
Förlag & år: Albert Bonniers förlag 2012
Antal sidor: 178
Läst format: bok
Boktipset förväntat betyg: 2.6
Finns hos: Bokus
Betyg: 2,5/5
 
Handling

Luke och Nora Krank beslutar sig för att skippa julen helt, strunta i att fira den överhuvudtaget. Inga dekorationer, ingen fest och ingen traditionell julmat. Planen är att de ska åka iväg på en kryssnin till Karibien. Men de upptäcker snart att det inte är fullt så enkelt att bara ignorera julen. 

 Recension

Språket är lättläst men inte dåligt och boken i sig är ganska kort så jag läste ut den på en dag. Och gillade den!

Handlingen är lite småkomisk och man kan förstå att paret Krank vill ta en paus från sitt hektiska sociala liv. Just den delen har jag kanske svårast att relatera till då deras cirklar i den amerikanska övre medelklassen skiljer sig från mitt liv. Men med lite fantasi så går det ju ändå...

 Jag funderar mycket på skillnaderna mellan Sverige och USA. Här i Sverige är vi lite mera dämpade med våra dekorationer, i USA kan man väl säga att ju mer desto bättre. Nu har jag aldrig bott i ett villaområde i Sverige men jag kan tänka mig att man även där indirekt känner press av grannarna att följa olika outskrivna regler gällande utseende på hus, dekorationer och trädgård, men jag har för mig att man kanske inte lägger sig i på ett fullt så rakt sätt som i Amerika.  En annan skillnad jag funderade över är att det i USA förväntas mera av dig på arbetsplatsen, socialt alltså. I Sverige är kollegorna oftast ganska måna om att bevara sina privata liv och då förväntas man inte heller att använda så mycket av sin privata tid för jobbsammanhang.

 För att inte helt förstöra boken så kan jag ändå säga att det hela slutar lyckligt och att man ju bara kan hoppas att grannarna i ett sådant samhälle även påriktigt skulle ställa upp i en liknande situation. Vilket jag tyvärr inte är så säker på. Men jag kanske bara är alltför cynisk. 

Kommentera inlägget här: