Bina's Books

Bokrecensioner

Jenny Colgan: Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden

Kategori: Allmänt, bokrecension

 
Bokens titel:  Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden
Författare: Jenny Colgan
Originalets titel: Christmas at little beach street bakery
Översättare: Birgitta Karlström
Förlag & år: Masolit Förlagsgrupp AB 2016
Antal sidor: 303
Läst format: e-bok
GoodReads medelbetyg: 4.23
Betyg: 3.5/5

Handling

Polly bor i en gammal fyr på en ö vid kusten av Cornwall i England tillsammans med sin amerikanske pojkvän Huckle och deras lunnefågel Neil. Hon skapar läckerheter i sitt lilla bageri  strandpromenaden (därav titeln). Årets höjdpunkt i byn, julmarknaden, närmar sig då Polly får ett samtal som förändrar alla hennes planer. 

Recension

Jag tänkte så här strax innan jul läsa en bok med lite mera jultema, alltså fick det bli denna.

Boken är lättsam, skojig och lättläst. Det är en definitiv feelgood bok, och trots att det händer en del dramatiskt i handlingen är stämningen lugn, skön och lycklig. Jag har inte läst de tidigare delarna, men kände inte att jag missade något, utan tyckte det gick bra att hoppa in i berättelsen ändå. 

Trots att det är en feelgood roman så tycker jag att den väcker många känslor och funderingar. Hon beskriver väldigt bra osäkerheten man kan känna i ett förhållande, missförstånden som kan uppkomma av osäkerheten, balansgången mellan lojalitet mot partner och/eller bästa vännen och svårigheten med att reparera trasiga familjerelationer. Hur människor ofta antar sig ha all tid i världen för att reparera sina relationer, skjuter upp på det och sedan kanske tragiskt inser att det kan vara för sent.

Boken hade ett djup, inbakat i den hela tiden smått komiska berättelsen, som jag inte hade väntat mig. Jag var alltså lite överraskad av boken, på ett bra sätt. Och varmt och mysigt lycklig då jag slutade läsa.

Kommentera inlägget här: