Kategori: Allmänt, bokrecension

Förlag & år: Forum bokförlag 2015
Antal sidor: 443
Läst format: E-bok
GoodReads medelbetyg: 3.93
Betyg: 4/5

Handling

En roman med oväntade vändningar om fem ungdomar som flyr värmen i stan och flyttar ut till den engelska landsbygden och övergiven isolerad stuga. De längtar efter ett äventyr innan sin examen, vuxenlivet och verkligheten. Stämningen blir snart  spänd då deras interna intriger hinner ikapp dem och en oväntad gäst dyker upp. Trettio år senare får Lily ärva huset och finner ro i att renovera det, men hon har en känsla av att något skumt har hänt där tidigare.

Recension

Karaktärerna i romanen är unga och har precis tagit sin examen från universitetet. De känner en slags rädsla och olust inför steget in i vuxenlivet. Efter en somrig dagsutflykt ut till landsbygden beslutar de att skjuta upp vuxenlivet ett tag och istället bo i ett ödsligt hus i ett helt år. Det känns som en spännande idé och de tänker sig kunna leva på naturen och göra vad de allra helst vill. I en tid utan mobiltelefoner och internet är de helt isolerade från omvärlden.

Mac, Simon, Kat, Ben och Carla klarar sig rätt bra, tills en objuden gäst dyker upp och skapar oreda i deras dittills fungerande grupp. Med tiden blir det mera komplicerat och gruppdynamiken och maktspelet påminner mig lite om handlingen i den klassiska boken Flugornas herre av William Golding. Annars är romanen ganska lik böckerna av Australiensiska Kate Morton, en författare jag gillar som skriver liknande familjehistorier med drama och intriger.

Parallellt i handlingen får vi läsa om Lila som försöker återhämta sig efter en personlig tragedi då hon ärver stugan.  Som en slags terapi flyttar hon ensam ut till stugan för att försöka renovera den. Historierna vävs samman på ett finurligt sätt .

Boken är underhållande, spännande och till och med mysig. Intriger, makt, kärlek, lojalitet och svek ingår i den snabbt vändande handlingen. Jag lade ovilliga ifrån mig boken och då jag var tvungen att ändå göra det längtade jag efter att få läsa vidare.