Bina's Books

Bokrecensioner

Claire Sandy: Snöfall, mirakel och frusna hjärtan

Kategori: Allmänt, bokrecension

 
Bokens titel: Snöfall, mirakel och frusna hjärtan
Författare: Claire Sandy
Originalets titel: Snowed in for christmas
Översättare: Ann Margaret Forsström 
Förlag & år: Printz Publishing 2015
Antal sidor: 376
Läst format: bok
Finns hos: Bokus, Adlibris, Dito, Akademibokhandeln, CDON
Betyg: 3/5
 
Handling

Boken handlar om Asta och hennes 16 åriga dotter Kitty. Asta flydde från den lilla by på Irland då hon blev gravid som 16-åring med en okänd fransman. De åker tillbaka till byn efter 17 år då Asta ska skriva en artikel om en gråtande helig staty som fått mycket uppmärksamhet. Det som skulle bli en snabbvisit på en vecka förlängs av en snöstorm som drar in över Irland. Asta försöker reda ut sitt komplicerade förhållande till sin familj samtidigt som hon träffar en intressant engelsman.

 

Recension

Boken känns som en tvättäkta chiclitbok, en lättläst bok som man blir på lite gott humör av; kärlek, små problem och lite komik. Inslagen av Irländsk excentricitet gör det lite extra skojigt då jag känner igen vissa irländska drag från tiden då jag bodde där. Att den handlar om familjeproblem och romantik gör att den har hög igenkänningsfaktor hos de flesta av oss. Jag blir ändå lite trött på att alla "söta" karaktärer i den här sortens böcker också oftast är lite vimsiga och oordningssamma. Och snacket mellan de två väninnorna är lite väl fult, men tanken är väl att de ska låta coola och frigjorda, speciellt tillsammans med sina tonårsdöttrar.

Jag tycker man får vad man kan förvänta sig med den här boken.  Jag kan leva med att den inte är så grymt högklassigt litterär utan lite enklare, mysigt romantisk och fånig. En feelgood bok som slutar lyckligt. Men egentligen önskar jag att jag hela tiden att jag hade läst den på originalspråk då jag märker att jag ofta funderar hur det var skrivet från början. En känsla av att man kanske missar en hel del skojiga språkliga vitsar.

En del av historien är en allvarlig händelse som bagatelliseras och som känns väldigt märkligt i den här typen av bok. Jag skriver inte mera om det då jag inte vill förstöra läsupplevelsen för er som inte läst boken. 

Kommentera inlägget här: