Bina's Books

Bokrecensioner

Anne Enright: Den gröna vägen

Kategori: Allmänt, bokrecension

 
Bokens titel: Den gröna vägen 
Författare: Anne  Enright
Originalets titel: The green road
Översättare: Ulla Danielsson
Förlag & år: Brombergs förlag 2016
Antal sidor: 310
Läst format: bok
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito
Betyg: 3/5
 
Handling

Då Rosaleen bestämmer sig för att sälja huset vid Irlands kust och meddelar sina barn att det blir den sista julen i huset, kommer alla hennes utflugna barn hem. Alla utom en har flyttat längre bort och de träffas inte så ofta.

Recension

Boken är ett familjedrama där det egentligen inte händer speciellt mycket men som ändå känns en aning uppskakande och rörande. Banden mellan familjemedlemmarna är starka men komplicerade och får en att fundera över hur man stämplas av de nära redan tidigt i livet (den livliga, den nyfikna, den lugna). 

Men tyvärr känner jag att jag saknar något. Jag får inte helt fullt tag i handlingen. Jag tycker att hela boken är lite mörkt och ändå ytlig.  Jag vet inte om det beror på för höga förhoppningar på en irländsk bok, då de brukar vara gripande berättelser eller vad annat det beror på. Men den här boken var mest en besvikelse. Inte helt dålig, men hamnar inte på favoritlistan. Och ärligt talat har jag ganska snabbt glömt handlingen efter att jag läst slut den. 

KOMMENTARER:

  • Anna säger:
    2016-12-14 | 20:39:56

    Tänk att nu blev jag förvånad, jag tyckte mycket om den här romanen och särskilt gestaltningen av systrarna och deras relationer. Extra väl minns jag broderns kapitel i NY, det var som en novell som kan läsas helt fristående. När jag intervjuade Anne Enright så sa hon att just det kapitlet varit svårast att skriva, så blev det bra också (enligt mig).

    Svar: Kul att du tittade in på min nya blogg :)Ja, jag var kanske lite väl hård i min bedömning och skrev en väldigt kort recension på den här boken och som du ser har jag ändå gett boken 3/5 i betyg. Just den delen om brodern i NY var faktiskt även min favoritdel, som jag blev glatt överraskad av, men jag tyckte att den satt lite löst och inte passade så bra ihop med de andra delarna.
    Bina

Kommentera inlägget här: