Kategori: bokrecension

Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Rebecka Hemse
GoodReads medelbetyg: 3.72
Boktipset förväntat betyg: 3.3
Betyg: 1.5

Handling

Chris är en före detta agent som har varit på flykt från sin tidigare arbetsgivare sedan de bestämde att hon utgjorde ett hot. Det var få som någonsin visste att hon var anställd av USA:s regering och ännu färre som kände till vad hon var expert på, inom en enhet som knappt någon kände till. Nu tar hon dagen som den kommer, ständigt resande och med en ny identitet. För att ta ut sig ur knipan måste hon utföra ett sista uppdrag för sin hatade före detta arbetsgivare. Vilket sedan visar sig vara allt annat än en väg ur problemet, det gör snarare hennes liv ännu mera farligt.

Recension

Bok 21. En tegelsten (på över 500 sidor) i Kaosutmaningen 2017

Stephenie meyer är väl mest känd för sina ungdomsböcker i Twighlight serien. Jag har även läst The Host, en bok för unga vuxna som handlar om utomjordningar som tar över människokroppar på jorden. Den här nya thrillern är riktad till vuxna, alltså ett nytt genre. Jag har varit fascinerad av hennes fantasi och förmåga att skriva invecklade berättelser.

Boken började ganska segt med en oändlig och detaljerad uppräkning av säkerhetsåtgärder och fällor. Men sedan blev det desto mera fart på historien. Ändå föll den inte helt i min smak. Jag tycker att boken kanske ändå är bättre riktad till ungdomar eller unga vuxna då boken känns lite barnslig och ibland till och med tramsig. Men den är ändå på sätt och vis rolig och läsvärd.

Berättelsen i sig hade huvudrollen och jag tycker det var svårt att komma nära karaktärerna. Beskrivningen av dem var lite ytlig och till och med kärlekshistorien kändes sval. Dessutom, eller trots kanske jag går säga, var boken lite lång. Jag har även i de tidigare böckerna tänkt att de kunde ha varit lite kortare. Det känns ibland som om författarna får betalt per skriven sida då böckerna kunde ha haft samma budskap i en väldigt mycket kortare form. Jag tycker det är konst att kunna skriva koncist och ändå få fram sitt budskap.

Jag kan tänka mig att det här är en typisk bok som det görs en film av, vilket hennes tidigare böcker också blivit. Boken var inte dålig, men inte heller jätte bra. Inte i min smak alltså.