Bina's Books

Bokrecensioner

Hett i hyllan #8

Kategori: Hett i hyllan

 
Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan föreslår att vi ska visa upp böckerna som är hyllvärmare, dvs som har stått där ett tag och samlat damm.

Min bok idag är Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. Jag tycker om att läsa historiska romaner och den här känns som en viktig bok att läsa. Inte minst för att den beskriver invandrarna till Sverige under krigstiden, men för att den tar upp den rasism som bubblar under ytan idag.

Så här beskriver Bokus boken:

En höstkväll 1993 står Hedwig Johansson i fönstret och hör skinnhuvudena skandera nedanför på gatan: Sieg Heil! Sieg Heil! Återigen hör hon de röster som för mer än femtio år sedan skrek detsamma, men då på en gata i Mainz i Tyskland. Hedwig förstår att nu är tidpunkten inne att berätta den historia hon så länge burit på, nu när det finns röster som dagligen påminner henne om den tragedi hon bevittnade på så nära håll. Vibeke Olssons roman Molnfri Bombnatt är en drabbande skildring av tiden kring och under andra världskriget i Tyskland. Det är en berättelse om kärleken mellan Hedwig och SS-mannen Wilhelm Schurbiegel, om att byta medborgarskap och plötsligt vara främling. Det är också en berättelse om Sverige då och, inte minst, nu. En viktig bok vars historia aldrig får upphöra att engagera.

 

KOMMENTARER:

  • Monika säger:
    2017-02-02 | 14:03:45
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/

    Den har jag hört talas om, mycket och allt bara bra tror jag :)

  • Sara säger:
    2017-02-02 | 16:48:57
    Bloggadress: http://sarasbokblog.wordpress.com

    Har inte läst något av Vibeke Olsson men den här boken verkar intressant.

  • Lottens bokblogg säger:
    2017-02-02 | 16:54:17
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com

    Det är ju många som gillar hennes böcker, men den enda (en helt annan) bok jag provat stämde inte alls med min smak.

  • Maria säger:
    2017-02-06 | 19:34:44

    Jag vill gärna läsa denna bok emedan den är mycket aktuell i dagens läge med många extrema rörelser. Boken är en bra påminnelse om hur samhället kan utveckla sig åt fel håll, såsom skedde under andra världskriget. Vi bör aldrig låta extrema rörelser få fotfäste.

Kommentera inlägget här: