Bina's Books

Bokrecensioner

Helen Fielding: Bridget Jones's baby

Kategori: bokrecension

 
Bokens titel: Bridget Jones's baby
Författare: Helen fielding
Originalets titel: -
Översättare: -
Förlag & år: Jonathan Cape Ltd. 2016
Antal sidor: 240
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Samantha Bond
GoodReads medelbetyg: 3.63
Boktipset förväntat betyg: 3.4
Betyg: 4
 
Handling
 
Den eviga singeln Bridget Jones har än en gång lyckats röra ihop saker och ting i sitt liv. Hon känner sig pressad att få barn då hon närmar sig 40 års åldern och känner den biologiska klockan ticka. Några slumpartade möten med gamla bekanta löser problemet. Inte direkt på det romantiska sättet som hon hade önskat sig, men nu är hon med barn. Det blir en fartfylld graviditet bland välvilliga vänner med alltför många råd, en hel del god mat och även lite romantik och glädje inblandat i oron. Men den stora frågan kvarstår: vem är pappan till barnet?
 
Recension
 
Kaosutmaningen 2017 nummer 3. En bok på ett annat språk än svenska. Jag valde att läsa den här på engelska då jag misstänker att man missar en del vitsar och komik i översättningen. Och jag läste de andra tidigare delarna också på engelska.
 
Att man ser karaktärerna från filmer framför sig är inte helt negativt i det här fallet.
Jag har typ hela tiden varit exakt i samma ålder som Bridget och igenkänningsfaktorn är fortfarande stor. Speciellt då hon argumenterar med sin bil och sedan försvarar den för sin väninna.
 
Jag skrattade högt flera gånger. Och det kan ju vara lite småpinsamt då man sitter och lyssnar på boken på tåget. 
 
Själva händelseförloppet var jag lite besviken på, jag hade hoppats på en annan framtid för Bridget. Men jag antar att det hade blivit en mindre komisk bok på det sättet. Boken är lika komisk som de tidigare, Bridget är lika förvirrad och älskvärd och underbart roande trots den förekommande tramsig heten. I sin helhet gillade jag att läsa den här harmlösa och skojiga romanen.
 
Kommentera inlägget här: