Bina's Books

Bokrecensioner

Hett i Hyllan #2

Kategori: Allmänt, Hett i hyllan

 
 

Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan föreslår att vi ska visa upp böckerna som är hyllvärmare, dvs som har stått där ett tag och samlat damm. 

Den här veckan visar jag boken "Vi, de drunknade" av Carsten Jensen. Så här beskrivs den på Bokus: 

"Om havets lockelse och om befolkningen i den lilla danska staden med den stora flottan har journalisten och författaren Carsten Jensen skrivit en makalös krönika, som sträcker sig över hundra år och tre, fyra generationer. Det är en verklig kollektivroman, berättad av stadens befolkning, ett allvetande och kraftfullt "vi". Ungar i träskor springer på kullerstensgatorna och när de gått ut skolan går de till sjöss fast de vet att det som väntar dem är prygel och drunkningsdöd. Laurids, som överlever när hans fartyg sprängs i luften under dansk-tyska krigets första sjöslag 1848, försvinner ut och kommer aldrig hem igen. Hans son Albert, romanens centralgestalt, går i land efter att ha stått öga mot öga med döden, ondskan och en far som förnekar honom. En påse pärlor har han gjort sig av med, men ett skrumphuvud har han med sig hem. Han ser alla som dör på havet under första världskriget, är nära att gå under av tungsinne, men på ålderns höst möter han kärleken.
 Knud Erik som fostrats av Albert går till sjöss mot sin mors vilja och ställs under andra världskriget inför omöjliga val. Och mellan havet och staden ligger piren som en vilande kraft, i stånd att stilla storm och ge skeppen lä - ett bevis för enigheten som gjorde den möjlig."

Den har hängt i min hylla ett bra tag nu och de andra böckerna väljs medan den stackaren får stå kvar. Jag älskar tjocka böcker så det är inte det som avskräcker, tvärtom borde det underlätta mig att välja den som nästa bok, men av någon orsak händer det aldrig. Den känns tung och svårläst på något sätt, svår att greppa. Jag har gjort ett försök en gång.

Är det någon annan som läst den här? Har ni några kommentarer som kan inspirera mig att äntligen plocka ner den och sätta igång? 

KOMMENTARER:

  • Monika säger:
    2016-12-22 | 10:46:57
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/

    Jag läste den för några år sedan i en nordisk läsutmaning. När jag köpte den hade jag ingen aning om att den var så tjock så jag blev lite förskräckt. Jag älskar tjocka böcker, men kanske inte riktigt i den här genren. Trodde jag. Det var nästan omöjligt att lägga ifrån sig den här boken och jag gillade den verkligen :)

    Svar: Ja, men vad kul! Det är precis det jag behöver höra för att börja läsa den. Tack :)
    Bina

  • Boklysten säger:
    2016-12-22 | 12:03:31

    Den boken tyckte jag riktigt, riktigt mycket om!

    Svar: Ett till bra betyg :) det ser lovande ut för min bok att äntligen bli läst.
    Bina

  • Lena säger:
    2016-12-22 | 21:38:30
    Bloggadress: http://https://lenasgodsaker.blogspot.se/

    Har aldrig hört talas om denna bok tidigare.

  • Maria säger:
    2017-01-21 | 14:20:24

    Jag läste boken för flere år sedan och det är en bok jag aldrig glömmer och jag kan mycket väl läsa den på nytt. Jag kommer ihåg att det var litet trögt i början, men sedan ville jag sträckläsa boken. Det var som att komma in i en annan värld, vilket jag gillade. Havets lockelse och farlighet, samt de komplicerade människorelationerna beskrivs på ett ingående sätt under flera generationer. Mycket läsvärd. Plocka ner den från hyllan.

    Svar: Den är nerplockad och ligger i högen bredvid sängen nu, så förhoppningsvis läser jag den snart :)
    Bina

Kommentera inlägget här: